SportCity gets personal!

Alle sporters willen sportief resultaat boeken, daarom doen wij allemaal ons uiterste best in onze 19 clubs. Speciaal voor jullie hebben we de afgelopen tijd een Personal Training-pakket ontwikkeld. Op deze manier kun je samen met een Personal Coach aan de slag, met een op maat gemaakt sportprogramma. Resultaat gegarandeerd! Ook hebben 5 clubs een make-over gehad met nieuwe apparatuur, waarmee we in totaal alweer 16 clubs hebben vernieuwd. Maar ook onze clubmedewerkers hebben we in een nieuw ‘jasje’ gestoken met een compleet nieuwe outfit. Ben jij ook zo’n fan van ons populaire Buikspierplezier, dat elk uur wordt gegeven op alle clubs? Hieronder lees je er ook een en ander over, net als het in balans houden van je lichaam en geest. En tot slot nog een leuk idee: ken jij iemand die je wilt verrassen met een gratis SportCity-dagpas? Vraag dit bijzondere cadeau aan bij 1 van onze 19 SportCity-clubs. Have Fun!

Zomerfit
Nu de zomer wel heel dichtbij komt, lijkt het hebben van een zomerlichaam verder weg dan ooit. Maar met ons ZomerFitplan is het zeker niet te laat!
Daan sport bij SportCity Amsterdam Wibautstraat

Daan sport bij SportCity Amsterdam Wibautstraat

Sinds ik vetter eet ben ik op een natuurlijk gewicht gekomen

‘Mijn sportdoel is aankomen. Sinds ik vetter eet, zit ik op een natuurlijk gewicht. Tijdens de research voor mijn boek ‘Weet wat je eet’, merkte ik dat een gezond gewicht begint in de keuken. Daarnaast is sporten heel belangrijk om meer spieren én meer trek te krijgen. Ik deed eerst BodyPump. Nu gebruik ik losse gewichten en train zo hard mogelijk, totdat ik echt niet meer kan. En elke week Yoga en Pilates voor een goeie mix. Sport heeft een heel goede invloed op langdurige gezondheid. Het is mijn ambitie om lang gezond en fit te blijven. Wat ik daarvoor moet doen? Gezond eten en goed bewegen.’

5 tips voor meer energie

5 tips voor meer energie

Van het binnen zitten worden we niet actiever. Gelukkig is het nu vaker mooi weer en gaan we meer naar buiten. We willen allemaal weer met volle energie sporten, leven en genieten. Maar hoe komen we aan meer energie? Remco geeft 5 tips.

Tip 1: drink water. We drinken gemiddeld te weinig. Als je bij elke maaltijd ook een glas water neemt, naast je koffie of thee, kom je al een heel eind.

Tip 2: eet bewust. Wil je vet verliezen? Dan zijn 3 dingen belangrijk: een klein calorietekort, voldoende eiwitten en een gezond dieet dat je kunt volhouden.

Tip 3: ga naar buiten. De beste methode om meer zon en energie te pakken: ga er op uit! Zodra de zon schijnt doe je er goed aan even een blokje om te gaan. Perfect voor je gezondheid en je humeur!

Tip 4: beweeg meer. Energie bouw je op door meer te bewegen. Een goede conditie zorgt ervoor dat alledaagse dingen je minder energie kosten. Zo houd je energie over voor andere dingen.

Tip 5: rust voldoende. Als je op tijd ontspant kun je meer aan en ervaar je meer energie. Goed slapen, maar ook ontspannen op jouw manier: lees een boek, ga wandelen of bezoek een museum.

4x
conditie
Spinning
Je conditie gaat vooruit met Spinning, RPM, SuperCycle en Sprint. Je voelt je eerst leeg, na een tijdje vol energie.
Bouw het op
Soms wil je te snel, maar pak ook je rust. Te lang trainen werkt tegen je, dan verbrand je spieren. Let ook op je voeding!
Kracht
Zorg voor beenkracht. Door sterkere spieren en betere doorbloeding, kun je langer sporten voor je verzuring krijgt.
Startpunt
Bij elke club kun je een VO2max-test doen. Train daarna enkele weken, doe de test nog eens en zie je vooruitgang.
Je lichaam en geest in balans

Je lichaam en geest in balans

Fitnessinstructeur Inge ziet veel mensen die hun erg drukke leven compenseren met... nóg drukkere activiteiten. Inge: ‘Ontspanning heb je hard nodig. Op de sportschool kun je je hoofd even leegmaken en in balans komen.’

In balans komen, hoe doe je dat? ‘Bewustwording! Het gros van de mensen laat zich leiden door de drukte van werk en gezin. Ontspanning komt daardoor vaak op plek 2 en de sportschool schiet erbij in. Je gaat steeds later naar bed, gehaaster eten, plant avonden vol en doet in het weekend ook leuke dingen waardoor je nóg drukker bent. Juist de afwisseling van inspanning en ontspanning houd je in balans. Bewustwording kan daarbij helpen; sta stil bij wat je allemaal doet, en hoe je dat doet.’

Is Body & Mind het antwoord? Inge: ‘Eigenlijk wel. Iedereen die bij SportCity sport heeft een all inclusive abonnement en kan bij alle clubs overal van gebruikmaken. We hebben verschillende groepslessen, zoals Yoga, tai-chi, BodyBalance en Pilates. Zo kun je de Body & Mind-combinatie vinden die het beste bij jou past. En dat is ook goed voor mannen.’

Yoga voor mannen? Inge: ‘Ook veel mannen hebben een gestrest leven. Vaak zitten ze veel en zijn in hun hoofd bezig. Het beeld dat de meeste mannen van Yoga hebben klopt niet. Het gaat juist om de totale balans, flow en versteviging van je core. Ik pleit daarom voor meer mannen in de Body & Mind-lessen!’

Dus luisteren naar je lichaam? Inge: ‘Jazeker! Veel mensen kampen met stress, burn-out en depressies. Dat zou niet nodig hoeven zijn, je lichaam vertelt je genoeg. Het enige wat je moet doen is ernaar luisteren.’

Sportinstructeur Inge

‘Bij Yoga gaat het om de totale balans, flow en versteviging van je core’

4x
balans
Met aandacht
Leef bewuster, leg je telefoon weg, kijk om je heen. Mindfulness kan je helpen dit onder de knie te krijgen.
Ontspannen
Luister naar je lichaam en las korte rustmomenten in. Ga ook eerder naar bed (als je niet slaapt, rust je ook).
Bewegen
Blijf ook in de zomer bewegen, zoek een activiteit waarbij je je goed voelt. Dit kan binnen of buiten.
Eet gezond
Houd in de gaten wat je eet op een terras. Eet en drink bewust en met mate; drink meer water dan normaal.
Gezonde en zomerse dippers

Gezonde en zomerse dippers

Op warme avonden zit je zomaar uren in de tuin of op je balkon te relaxen. Met gezonde dippers maak je het extra feestelijk. In plaats van stokbrood of toastjes, kun je ook strookjes wortel, paprika, komkommer en bleekselderij maken.

Spicy dipper: pittig en lichtzoet. Nodig: 3 avocado’s, het sap van een halve citroen, 1 bosje fijngesneden koriander, een snufje zout en heel fijngesneden halve rode peper.

Home made hummus: een hypergezonde hype. Nodig: 400gr kikkererwten (1 blik/pot) met 2/3 van het sap, een scheut olijfolie, 1el Tahin, 1tl cayennepeper, 1tl paprikapoeder, een snufje zout en peper, 2 teentjes gehakte knoflook, het sap van een halve limoen (of citroen). Blend alles tot een gladde massa en maak het af met rode ui, komkommer en olijfolie.

Tonijnmousse: smaakvol en gezond. Maak zelf een keus tussen glad (blender) of grof (zelf snijden). Nodig: 1 blikje tonijn op water, een halve rode paprika, 2 kleine augurkjes, 1 bosui, 2el mayonaise, peper en zout.

[fact]
15
minuten snoozen maakt je gelukkiger, creatiever en intelligenter.
Bron: Satoshi Kanazawa

Hardlopen + Yoga = Goede combi!

Als het gaat om het behalen van betere trainingsresultaten, hoor je steeds vaker dat Yoga daarbij helpt. Neem bijvoorbeeld hardlopen of actief wandelen, waarmee Yoga hand-in-hand gaat.

Nu het zomerse weer meer invloed krijgt, zien we buiten steeds meer hardlopers en actieve wandelaars. Het is bekend dat deze sport gepaard gaat met blessures, vooral op lange termijn. Door – naast onze (hard-)looptraining – ook Yoga-lessen te volgen, houd je je spieren beter op lengte. Ook zullen gespannen spieren zich beter ontspannen en blijven je gewrichten soepel.

Focus en gevoel
Een ander belangrijk voordeel is dat Yoga bijdraagt aan een betere focus en ontwikkeling van lichaamsgevoel. Op deze manier ben je meer allround met je lichaam bezig, want al die vaardigheden neem je mee tijdens je looptraining. Zo leer je je grenzen kennen en herkennen, voorkom je blessures en haal je op de juiste manier je loopdoel.

In no-time een sterke core

In no-time een sterke core

Bij alle SportCity-clubs is het al jaren een succesnummer: het Buikspierplezier. Iedereen doet mee. Maar waarom is het zo populair? Clubmanager Rianne legt het uit.

Buikspierplezier klinkt gezellig, wat is het precies? Rianne: ‘Het is een korte, functionele coretraining die op alle clubs elk heel uur wordt gegeven. Inclusief een kleine opwarming en cooling-down ben je in een kwartiertje klaar. De sportinstructeur legt de oefeningen uit, doet ze voor en corrigeert waar nodig. Daarom kan iedereen eraan meedoen, gewoon tussen de andere fitnesstraining door.’

Wat doet het voor je lichaam? Rianne: ‘Je romp is een heel belangrijk onderdeel, omdat daar al je vitale organen in zitten. Om je ruggengraat en ingewanden te beschermen, verstevig je de spieren eromheen. Zo zorg je voor een krachtige core. Met een sterkere core kan je in het dagelijks leven gewoon veel meer aan, van boodschappen tillen tot rennen naar de bus.’

Helpt het Buikspierplezier je aan een platte buik? Rianne: ‘Er wordt wel gezegd ‘abs are made in the kitchen’, voor een platte buik zul je daarom goed naar je voeding moeten kijken. Maar het helpt natuurlijk wel als je je buikspieren extra traint, zodat ze wat groter worden. Het heet dan wel Buikspierplezier, maar je traint je hele core. Dus buik-, rug, billen- en bovenbeenspieren.’

Reserveren voor het Buikspierplezier is niet nodig.

4x
Buikspier-
plezier
De plank
Buik op de grond, armen 90°, billen en schouders op dezelfde hoogte, vanaf de knieën of tenen een plank maken.
One hundred
Rug op de grond, benen 90°, lift de schouderbladen en maak op- en neerwaartse bewegingen.
Russian twist
Zittend met gebogen benen, met rechte rug naar achter, handen voor je en arm twisten van links naar rechts.
Side plank
Armen 90°, ellebogen onder je schouders, lig om-en-om op je zij, vanaf knie of enkels recht omhoog planken.
Oefeningen van 30 seconden, maar als het lukt dan langer.
Conditionele intervaltraining

Conditionele intervaltraining

SuperCycle is een van de meest actieve intervaltrainingen. Het heeft een duidelijke opbouw: warming-up, daarna de hoog intensieve interval training (H.I.I.T.), dan de finale en uiteindelijk de cooling-down. Bij SuperCycle ligt de focus op je benen, maar je traint ook je core en je rug. Je wordt er niet alleen fitter van, maar ook sterker! Omdat je zo ‘diep’ gaat tijdens een fietsles, kom je echt los van de perikelen van alle dag. Het is dus ook een heuse mentale sport. Je kunt daarbij kiezen uit 3 duurvarianten: 30, 45 of 90 minuten. Een bijkomend voordeel van SuperCycle is de zogenaamde ‘afterburn’ van maar liefst 24 uur (ongeveer 300 calorieën). Dit komt door de H.I.I.T.-training. Om zelf te doen: groepsles (benen, core, rug): een lesje is zo gefikst met de SportCity-app. Kies je favoriete tijdsduur, 30, 45 of 90 minuten, en bouw snel aan een betere conditie.

Marianne sport bij SportCity Leidsche Rijn

Marianne sport bij SportCity Leidsche Rijn

Ik kan heel goed ontspannen door keihard te sporten

‘Ik doe kindertheater. We spelen op festivals, in kinderziekenhuizen en op scholen. We zingen ook voor dementerenden. De afgelopen 2 jaar ben ik een paar keer met 3 collega’s naar Griekenland geweest om te clownen voor vluchtelingenkinderen. Tijdens ons optreden kunnen de kinderen lekker lachen en meedoen, waardoor de ouders ook ontspannen en even alle ellende vergeten. Het is heel mooi om te doen, maar ook heel intensief. Terug in Nederland kan ik heel goed ontspannen door keihard te sporten. Ik vind veel leuk, dus sport heel gevarieerd. BodyCombat, BodyAttack en Move-It probeer ik altijd 3x per week te doen. Zo blijf ik fit.’