Met SportCity aan de slag

Wat heerlijk, de zomer komt eraan! Voor elk van ons toch een moment om extra je best te doen in de sportschool, met als doel die zomerse look. Voor de een betekent dit een strakker lichaam en een kilootje minder, voor de ander een energiek en sterk lijf. Maar wat jouw zomerse look ook is, met een extra bezoekje aan SportCity per week heb je in no-time je doel bereikt. Zeker met een beweegplan op maat! Ook voor nieuwe sporters hebben wij een begeleidingsprogramma bedacht: Get Started Program. Hiermee bouw je een goed sportritme op én weet je dat ritme ook nog eens vast te houden. Wil je iemand laten kennismaken met SportCity? Geef tijdens jouw zomervakantie je sportpas aan een thuisblijver. Je leest er alles over in ons magazine. En je weet het: als je sport-, food- of mindvragen hebt, mail ze naar magazine@sportcity.nl.

De zomer komt eraan
Wat je vakantiebestemming ook wordt, het begint bij SportCity. Onze medewerkers staan klaar om je op weg te helpen met het juiste sportdoel. #voeljegoed en Get Started!
Casparus sport bij SportCity Dordrecht

Tabita sport bij SportCity Zeist

‘Ik kreeg een SportCity-abonnement met personal trainer voor mijn eindexamen’

‘Jarenlang heb ik lichamelijke klachten gehad vanwege een chronische aandoening in mijn knie. Doordat ik niet kon sporten en onvoldoende bewoog, kwam ik veel aan. Sinds een jaar is de ziekte zover onder controle dat sporten weer lukt. Mijn ouders hebben mij voor mijn eindexamen een abonnement bij SportCity cadeau gedaan, mét een personal trainer! Ik sport nu 3x per week; BodyCombat in een groepsles, 1x cardio en 1x kracht. Eens in de 2 weken sport ik met personal trainer Marvin. Dat is leuk, hij zorgt voor extra motivatie waardoor ik net dat stapje harder en verder ga. Inmiddels ben ik al 15 kilo afgevallen.’

Maak sporten leuk!

Het begint bij de core

Wat je ook doet in het dagelijks leven en welke sport je ook beoefent, een sterke core is de basis voor een sterk lichaam. Zowel bij mannen als bij vrouwen, ongeacht het sportdoel, is het hebben van een sterke core de sleutel tot succes.

Squats, bankdrukken, lunges, biceps curls… zonder de juiste krachtoverbrenging vanuit de core zullen deze oefeningen nooit maximaal uitgevoerd kunnen worden. Hierdoor is het onmogelijk om je lichaam voldoende te kunnen prikkelen. Het begint dus bij de core.

Functionele core stability-oefeningen

Het doen van 200 crunches zal niet bijdragen aan een sterke core. Wel als je functionele core stability-oefeningen doet, want dan creëer je totale spanning in het voor-, achter- en schuine gedeelte van de core. Ook het regelmatig doen van planken, hip bridges en oefeningen waarbij meerdere rompvlakken worden aangesproken, zijn een goede basis voor mannen en vrouwen die graag krachtoefeningen doen. Zolang je ook maar daadwerkelijk de juiste uitvoering doet met de nodige weerstand.

Buikspierplezier

Doe eens mee aan een core-sessie met ons Buikspierplezier, of laat een beweegplan opstellen dat gericht is op core stability. Deze oefeningen zijn een meerwaarde voor bijna alle sportdoelen.

4x
zomers
lijf
Spiergroepen
Train je grote spiergroepen: rug, borst en benen. Door het trainen van deze spieren krijg je dat zomerlichaam.
Seizoensfruit
Er is nu meer keuze aan vers fruit en groenten. Benut deze kans van natuurlijke vitaminen en vezels.
Cardio buiten
Krachttraining blijf je doen bij SportCity, maar ga voor cardio naar buiten. Pak de energie van buitenlucht.
Geniet!
Blijf lekker sporten, maar geniet ook voldoende. Zorg voor balans en denk hieraan terug tijdens de winter.
De nieuwe gezondheidsrichtlijnen

Het nieuwe Get Started Program

Al jaren weet SportCity veel leden te motiveren met een op maat gemaakt beweegprogramma om persoonlijke sportdoelen te behalen. Met de inzichten van nu hebben we een nóg beter sportprogramma ontwikkeld: Get Started Program. Clubmanager Hassan geeft uitleg.

Waarom een nieuw begeleidingsprogramma? Hassan: ‘We proberen altijd leden te stimuleren tot bewegen, maar we hadden tot de vierweekse evaluatie geen controle of leden ook echt kwamen sporten. Dat is nu anders. Als je je intake hebt gehad, ga je zelf aan de slag in de club. En om te voorkomen dat je je motivatie kwijtraakt gaan we je daardoorheen helpen.’

Dus nu wekelijkse sportafspraken? Hassan: ‘Zeker! Gebleken is dat veel leden behoefte hebben aan stimulans om makkelijker hun resultaten te kunnen behalen. Daarom plannen we wekelijkse sportafspraken. Ook dan ga je zelf aan de slag, maar een van onze instructeurs komt dan even kijken en je kunt vragen stellen.’

Wordt alles anders met Get Started Program? Hassan: ‘Nee, want ons vorige beweegplan heeft veel goeie elementen die we erin willen houden. Bij de intake wordt besproken wat je wilt bereiken, wat je doelen zijn en vooral wat je leuk vindt om te doen. Vanaf dat moment gaan we wekelijks met je afspreken. De periode tot aan de evaluatie is verlengd van 4 naar 6 weken, waardoor je meer tijd hebt om een goed resultaat te behalen en een goed ritme op te bouwen. Met Get Started Program leggen we de nadruk dus vooral op gedragsverandering.’

Hoe lang duurt het programma? Hassan: ‘Ons Get Started Program duurt 13 weken. In die periode zijn er 13 afspraken: elke week 1. Daarna gaan we elke 6 weken evalueren om je te kunnen blijven volgen. Het begeleidingsprogramma is bedoeld om een sporter te helpen bij het opstarten van een sportritme, letterlijk ‘to get you started’.’

Clubmanager Hassan

‘Veel leden hebben behoefte aan stimulans om makkelijker hun resultaten te behalen; daarom plannen we wekelijkse sportafspraken’

4x
aan de
slag
Het begin
Start met 1x per week naar de sportschool te komen in plaats van 4x, dan houd je het vol.
Niet alleen
Een afspraak met de sportinstructeur helpt je om je sportdoelstelling te behalen.
In je systeem
Neem je agenda mee naar de intake, dan kunnen we meteen goede afspraken maken.
Laagdrempelig
Het Get Started Program biedt een vast sportmoment. Dus laagdrempelig sporten.
De perfecte wintermix

De beste burger!

Je hebt trek in een burger, maar als gezonde sporter heb je geen zin in alle ongezonde en vette troep. Dan is deze healthy burger een cadeautje!

Maak een burger van kalkoenvlees (bevat veel eiwit). Zet later in de week rode bieten op het menu en doe daarvan nu vast een dikke, zoete plak op je burger (die verlaagt cholesterol en bloeddruk). Kies ook voor een plakje Gruyère kaas (bevat veel eiwit, vitamine B12 en magnesium). Met plakjes tomaat (veel vitamine C), een bedje van spinazie (ijzerrijk, goed voor rode bloedlichamen), komkommer of sla (bevatten veel vocht) en een paar eetlepels yoghurt, maak je het burgerstapeltje compleet. Smeer 1 zijde van je volkorenbroodje in met mosterd en wrijf de andere in met knoflook, met daarover honing en tuinkers. Neem een flinke hap voor de smaak en voor een verzadigd gevoel is het goed daarna kleine hapjes te nemen en die goed te kauwen.

[fact]
44
procent van NL (18+)
voldoet aan de nieuwe
beweegrichtlijnen.
Bron: RIVM

Meer energie door Body & Mind

Groepslessen zijn motiverend, maar niet iedereen heeft zin in een energieke groepsles. Ankie stuurde ons met die reden een vraag. ‘Kan een van de Body & Mind-lessen helpen bij het creëren van meer energie? Ik zit namelijk niet te wachten op een energieke, conditionele groepsles.’ Onze mindcoach geeft antwoord.

Het antwoord is simpel: ja! BodyBalance, Pilates, maar ook sommige yogavormen zijn groepslessen waarvan je zeker meer energie kunt krijgen. De nadruk ligt bij deze lessen op balans en coördinatie, waarbij je onder andere ook je spieren traint op kracht en uithoudingsvermogen. Hierdoor bouw je gaandeweg meer energie op. Een ander voordeel van deze Body & Mind-lessen is dat er meer aandacht wordt besteed aan ontspanning. En juist ontspanning zorgt voor het krijgen van meer energie. Zo zie je maar dat je ook zonder een energieke, conditionele groepsles veel energie kunt creëren. Kijk op SportCity.nl welke groepslessen op jouw SportCity-club worden gegeven. Veel plezier!

Persoonlijke begeleiding

Yes, de zomer komt eraan!

Kijk jij ook uit naar de zomer? Het begint alweer lekker op te schieten. Maar het betekent ook een wake-upcall voor veel sporters: nog even 8 tot 10 weken hard aan de slag om je lijf zomerklaar te maken. Fitnessinstructeur Nathalie geeft advies.

Hoe begin je eigenlijk? Nathalie: ‘Ik raad sporters altijd aan om concrete doelen te stellen die ook echt haalbaar zijn. Iedereen kan aan het Get Started Program meedoen; een begeleidingsprogramma op maat. Hierin zit alles wat jij leuk vindt. Dat kan krachttraining zijn, in combinatie met cardiotraining, aangevuld met groepslessen. Met concrete doelen is het ook nog leuk om ervoor te werken. En de sportkeuze bij SportCity is heel groot.’

En dat houden jullie in te gaten? Nathalie: ‘Ja! Als je doelen zijn vastgesteld, kan je in de club het effect van je persoonlijke begeleidingsprogramma zien aan de hand van diverse parameters. Door je gewicht, BMI en je vet- en spiermassa met vaste regelmaat te checken, houd je bij of je nog op koers zit. Goed om te weten: hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer je ook weer verbrandt. Zelfs in rust!’

Nog een goede tip? Nathalie: ‘Wissel verschillende trainingen af zodat je je lichaam steeds een trigger geeft en niet gewend raakt aan bepaalde inspanningen. Daarnaast is de juiste voeding van belang. Ook voldoende slaap is een must: je lichaam heeft echt rust nodig om te herstellen. En wees niet te streng voor jezelf.’

4x
feel
good
Motivatie
Stel jezelf concrete, realistische doelen. Het motiveert en voelt goed als je doelen echt haalbaar zijn.
Persoonlijk
Stel een beweegprogramma samen dat specifiek bij jou past. De sportkeuze bij SportCity is heel groot.
In balans
Houd voeding en sportieve activiteiten in balans. Wees niet te streng voor jezelf, maar stel grenzen.
Vooruitgang
Laat je resultaten monitoren middels het Get Started Program, dan zie je je geboekte progressie.
Een soepel en lenig lichaam

Versterkte spieren

De pilatesring is een weerstandsring met 2 handgrepen, die is bedoeld voor spierversterkende oefeningen. De pilatesring is ontwikkeld met de filosofie van Pilates, in 1920 bedacht door Joseph Pilates. Je gebruikt ‘m voor herhaalde bewegingen met een gecontroleerde lichaamsdruk, om je spieren te versterken. Met deze bewegingen hoef je niet af te zien, je bepaalt zelf de druk die je uitvoert op de ring. Ook kleine drukbewegingen kunnen door de vele herhalingen tot een goed spierversterkend resultaat leiden. Voor een goed resultaat is het verstandig om de verschillende oefeningen in totaal een halfuur te doen. Het is belangrijk dat je je rug goed recht houdt, of je nu staat, zit of op de grond ligt. Om zelf te doen: lig op je rug, benen recht houden en schuin omhoog, met de ring tussen je voeten. Armen licht boven de vloer, kin naar je borst en buikspieren aanspannen als je de ring licht pulseert.

Arjan sport bij SportCity Woerden

Lia sport bij SportCity Amsterdam Wibautstraat

‘Elke dag sporten hielp me over mijn burn-out heen’

‘Al zeker 10 jaar sport ik op de Wibautstraat. Ik doe nu 2x per week BodyPump, 1x yoga en 1x BodyBalance. Als dat eenmaal in je ritme zit, kost het weinig moeite om het vol te houden. Ik sport puur om alles in beweging te houden. En voor de ontspanning, want tijdens de les gaan al je zorgen je hoofd uit waardoor je weer ontspant. Ik heb me een tijd heel slecht gevoeld door een burn-out. Toen sportte ik bijna elke dag en dat heeft zeker meegeholpen om er weer bovenop te komen. Sporten is niet mijn hobby, maar als ik het oversla voelt het alsof ik spijbel.’